βούτυροVs μαργαρίνη

Βούτυρο φρέσκο, μαργαρίνη ή κάτι άλλο; Είναι και αυτό μια «διατροφική» απορία… Τι να επιλέξουμε λοιπόν;

Είναι πολλοί αυτοί που επιλέγουν να χρησιμοποιούν ( κυρίως στα παιδιά τους) φρέσκο βούτυρο καθώς έχουν θορυβηθεί αν όχι φοβηθεί με όσα ακούγονται για τις μαργαρίνες. Για να δούμε λοιπόν τις διαφορές τους και αν υπάρχει και κάποια άλλη επιλογή που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε.

Μαργαρίνη λοιπόν. Ας ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι πρόκειται για ένα προϊόν που αποτελείται από φυτικά έλαια ( ηλιέλαιο, ελαιόλαδο, κραμβέλαιο, σογιέλαιο, φοινικέλαιο κτλ). Ο λόγος για τον οποίο κατηγορούνταν ήταν η επεξεργασία που χρειαζόταν ώστε να πάρει αυτή την ημιστερεή μορφή. Παλιότερα ο τρόπος που χρησιμοποιούνταν ήταν κυρίως η υδρογόνωση ο οποίος όμως παρήγαγε πολλά trans λιπαρά οξέα τα οποία όπως γνωρίζουμε είναι επιβλαβή για την υγεία μας. Τελευταία ως μέθοδος παρασκευής χρησιμοποιείται κυρίως η γαλακτοματοποίηση και λιγότερο η υδρογόνωση με σκοπό τη μείωση των trans λιπαρών. Για να μπορούν οι βιομηχανίες να έχουν το ίδιο αποτέλεσμα έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν έλαια που είναι από τη φύση τους ημιστερεά ( πχ φοινικέλαιο, έλαιο καρύδας κ.τλ) ώστε να μη χρειάζεται υδρογόνωση. Λόγω των φυτικών ελαίων που περιέχει η μαργαρίνη είναι πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά ( τα λεγόμενα «καλά» λιπαρά) και έτσι βοηθά στη μείωση της «κακής» χοληστερόλης και επομένως στη μη επιβάρυνση του καρδιαγγειακού μας συστήματος. Οι περισσότερες μαργαρίνες είναι ενισχυμένες με βιταμίνη Α και D, περιέχουν από τη φύση τους ίχνη βιταμινών του συμπλέγματος Β και τέλος αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης Ε .Στο εμπόριο κυκλοφορούν μαργαρίνες με λιγότερο αλάτι, λιγότερα λιπαρά, με προσθήκη ω-3 λιπαρών οξέων καθώς και με προσθήκη φυτικών στερολών για τη μείωση της χοληστερόλης στο αίμα. Επίσης κυκλοφορούν μαργαρίνες από ελαιόλαδο ή και από πιστοποιημένα έλαια για χορτοφάγους.

Για να δούμε και το βούτυρο.Το βούτυρο είναι ένα ζωικό ( γαλακτοκομικό) προϊόν που παράγεται από γάλα ή γάλα κορυφής ( το λιπαρό μέρος του γάλακτος) ή μείγμα αυτών με βουτυροποίηση.Το βούτυρο μπορεί να είναι είτε αγελάδας ( κυρίως αυτό κυκλοφορεί στο εμπόριο), πρόβειο ή αιγοπρόβειο Τα περισσότερα είναι φυσικά προϊόντα ενώ υπάρχουν και επεξεργασμένα με προσθήκη αλατιού, αρωματικές ουσίες και συντηρητικά. Αποτελεί καλή πηγή όλων των λιποδιαλυτών βιταμινών ( Α, D, E, K) αλλά και κορεσμένων λιπαρών και χοληστερόλης καθώς είπαμε ότι είναι ένα ζωικό προϊόν. Η παρουσία κορεσμένων λιπαρών και χοληστερόλης είναι αυτή που κάνει το βούτυρο να μην είναι ίσως η πρώτη επιλογή ( καθώς οι διεθνείς συστάσεις προτείνουν μείωση της κατανάλωσης κορεσμένων λιπαρών) και το κάνει επίσης απαγορευτικό για άτομα με χοληστερόλη ή καρδιαγγειακά προβλήματα. Βέβαια στο νου μας πρέπει να έχουμε ότι σημασία έχει και η ποσότητα που καταναλώνουμε.

Βλέπουμε λοιπόν ότι η απάντηση στο τι να επιλέξουμε,  βούτυρο ή μαργαρίνη, δεν μπορεί να είναι μονολεκτική καθώς καμία επιστημονική μελέτη δεν έχει αποδείξει ότι η χρήση του ενός είναι καταλληλότερη από τη χρήση του άλλου. Βλέποντας ο καθένας τις διαφορές των δύο προϊόντων ίσως βοηθηθεί στο να κάνει τη δική του επιλογή!

Σίγουρα όμως εκτός από το ζωικό βούτυρο και τη μαργαρίνη υπάρχουν και άλλα «βούτυρα» φυτικής επίσης προέλευσης, τα γνωστά βούτυρα ξηρών καρπών , το ταπεινό για πολλούς αλλά superfood τολμώ να πω ταχίνι, το φυστικοβούτυρο, το αμυγδαλοβούτυρο και πολλά ακόμη!